انتقال پیام فرهنگی در ورزش، نیازمند نیرو متخصص است

مدیرکل دفتر فرهنگی وزارت ورزش و جوانان گفت: فقدان نیرو آموزش دیده متخصص موجب شده تا بسیاری از باشگاه ها و مراکز ورزشی در استان ها با مشکلات عدیده فرهنگی مواجه شوند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی، حجت الاسلام علی احدی در نخستین دوره تربیت مربی فرهنگی در اداره کل ورزش و جوانان استان اظهار کرد: در کشور حدود ۱۴ هزار هیأت ورزشی، ۵۵ فدراسیون، بیش از ۱۸۰ هزار باشگاه ورزشی و ۲۸ هزار ورزشگاه فقط وزارت ورزش دارد و در کنار همه اینها جمعیت ورزشکار کشور را داریم، اگر جمعیتی با این وزن را در کنار میزان سفرهای خارجی و اعزام ورزشکاران به کشور‌های مختلف را در نظر بگیریم خواهیم دید در حوزه اجتماعی کشور بسیار موثر هستند.

وی با تاکید بر اینکه ما نیازمند افرادی برای انتقال پیام فرهنگی در حوزه ورزش هستیم، افزود: طبق برنامه ریزی های انجام شده درصدد برآمدیم تا با برگزاری دوره های تربیت مربی در استان های مختلف کشور، مربیان فرهنگی تربیت کنیم.

مدیر‌کل دفتر فرهنگی وزارت ورزش و جوانان با اشاره به برگزاری این دوره در سه سطح، استانی، منطقه ای و ملی، گفت: راه یافتگان این دوره به سطح یک، علاوه بر اعزام به خارج از کشور از برنامه های ویژه تری بهره مند می شوند.

وی با اشاره به اینکه مربیان ورزشی باید اطلاعات لازم در مورد کار فرهنگی داشته باشند، خاطرنشان کرد: مربیان فرهنگی که در این دوره ها حضور دارند، مربیان ورزشی هستند چراکه افرادی که خارج از مجموعه باشند نمی‌توانند اثر گذاری کافی را داشته باشند.

مدیر‌کل دفتر فرهنگی وزارت ورزش و جوانان با ابراز تأسف از اینکه نه تنها هیأت‌های ورزشی بلکه اغلب فدراسیون ها نیز نیرو فرهنگی ندارند، اظهار کرد: در فدراسیون ها نیاز به کمیته های فرهنگی متشکل از چندین نیرو فرهنگی است، فقدان نیرو آموزش دیده متخصص موجب شده تا بسیاری از باشگاه ها و مراکز ورزشی در استان ها با مشکلات عدیده فرهنگی مواجه شوند.

حجت الاسلام احدی با تاکید بر اینکه مصوبات کمیسیون شورای عالی فرهنگی در حکم قانون است، گفت: یکی از موفقیت‌های وزارت ورزش در دوره جدید، تصویب مصوبه تبدیل کمیته فرهنگی فدراسیون ها به کمیته فرهنگی با مسئولیت اجتماعی است.

وی افزود: طبق این مصوبه، مسئول کمیته فرهنگی و مسئولیت اجتماعی باید در جلسات هیأت رئیسه دعوت و سه درصد از بودجه فدراسیون خرج مسائل فرهنگی شود، همچنین از همه مهم تر انتخاب رئیس‌ کمیته فرهنگی است که اگرچه برعهده رئیس‌ فدراسیون بوده، اما تایید نهایی آن به عهده ما است.

مدیر‌کل دفتر فرهنگی وزارت ورزش و جوانان با اشاره به اینکه کار فرهنگی در حوزه ورزش نیازمند تخصص است، ادامه داد: بسیاری از افرادی که در حوزه ورزش کار فرهنگی انجام می دهند در حقیقت هیچ تخصصی در حوزه فرهنگ ندارند.

وی با اشاره به اینکه نیروی فرهنگی باید فردی خلاق و صاحب فکر باشد، گفت: یکی از اهدافی که این دوره ها دنبال می کند تربیت نیرو متخصص فرهنگی در حوزه ورزش است که علاوه بر اعتقاد به مبانی اسلام، بتواند در حوزه ورزش نیز گام های موثری فرهنگی در جهت اعتلای فرهنگ ورزشکاران بردارد.